نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2708
-
الف
+

سریال «قصه های زنان در قرآن»/از «امّ کلثوم» دختر عُقبة تا «اُمّ جَمیل» همسر ابولهب

در قسمت آخر سریال «قصه های زنان در قرآن» به داستان های «امّ کلثوم» دختر عُقبة و «اُمّ جَمیل» همسر ابولَهب اشاره شده است.

«مصطفی الفرماوی» کارگردان مصری در سریال «قصه های زنان در قرآن» به زندگی زنانی چون «همسر نوح(ع)»، «آسیه»، «زلیخا»، «بلقیس» ملکه سبا، «رحمه» همسر ایوب پیامبر و بانو آسیه پرداخته است.

در آخرین قسمت از سریال «قصه های زنان در قرآن» به زندگی «امّ کلثوم» بنت عُقبة اشاره شده است.

امّ کلثوم از اشراف‌زادگان قریش بود. وی در مکه اسلام آورد و با پیامبر اسلام (ص)بیعت کرد اما بر اثر ممانعت خانواده‌اش نتوانست به مدینه رود. پس از صلح حدیبیه در سال ششم هجری تصمیم گرفت به مدینه مهاجرت کند.

خانواده او در اطراف  مکه علفزاری داشتند و امّ‌کلثوم هرگاه به آن جا می‌رفت، چند روز می‌ماند و سپس به مکه باز می‌گشت. یک‌بار توشه کافی برای خود تهیه کرد و به آن علفزار رفت و چون مردی که تا علفزار او را همراهی کرده بود بازگشت، امّ‌کلثوم راه مدینه را در پیش گرفت و چون با مسیر آشنا نبود مردی از خزاعه او را تا مدینه همراهی کرد.

خانواده او پس از چند روز به جستجوی او برآمدند و برادرانش ولید و عماره در جستجوی او به مدینه آمدند و چون از حضور او در آنجا آگاه شدند از پیامبر (ص) خواستند او را به آنان تحویل دهد. امّ‌کلثوم از پیامبر خواست که درخواست آن ها را محقق نسازد، زیرا در غیر این صورت آنان او را شکنجه می‌دهند و او طاقت آن را ندارد

 پیامبر او را تحویل نداد و امّ کلثوم در مدینه ماند. 

او را تنها زن قریشی دانسته‌اند که از خانواده نامسلمان خود گریخت و بدون همراهی هیچ‌یک از خویشانش به مدینه مهاجرت کرد.

«هِند» دختر عُتْبَه مشهور به هند جگرخوار و «اُمّ جَمیل» دختر حَرب بن اُمیّة بن عبد شمس و همسر ابولَهب  آخرین زنانی هستند که الفرماوی در سریال قصه های زنان در قرآن به زندگی آن ها اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید:

دانلود سریال «قصه های زنان در قرآن»  

م ح

نظر شما
ارسال نظر